måndag 5 november 2018

Mitt liv från början kapitel 1





Detta är en berättelse om mitt unga liv. Det börjar som titeln från början när jag föddes och här berättar jag om mitt liv som barn och ungdom. Det är som jag minns det. Andra som var med kanske minns det på annat sätt men detta är min berättelse. Det är en ganska lång text så jag väljer att dela upp den i kapitel. 

Nästan i som i ett töcken kan jag långt borta i mitt medvetande förnimma något som måste vara mitt tidigaste minne. Jag kryper på golvet som jag tror är en hall och sedan minns jag inte mer. Det kan vara en efterhandskonstruktion eller en blandning av ett verkligt minne som klätts av berättelser och senare minnen. Mina föräldrar älskade att berätta historier om mig när jag var liten.

När jag såg dagens ljus den 15 december 1952 bodde vi i ett litet samhälle utanför Lund som heter Södra Sandby. Pappa hade då redan i några år arbetet som butiksföreståndare i ortens konsumbutik och vi bodde på övervåningen i en lägenhet på två rum och kök, i en vit funkisvilla som inhyste butiken på bottenvåningen och ytterligare en liten lägenhet. Detta hus finns kvar. Vi åkte dit nyligen och upptäckte att det fortfarande fanns en konsumbutik i huset. Den är visst nedlagd nu upptäckte jag till min sorg.

Pappa Harry hade flyttat till Sandby i slutet av 40-talet och mor Alva hade anslutet till honom efter deras giftermål i april 1950. Alva och Harry hade träffats i mitten av 40-talet i Svalöv, där både då bodde. Alva arbetade i en bokhandlarfamilj som biträde och barnpassare under större delen av 40-talet, men blev efter giftermålet med Harry hemmafru resten av livet. Trots att vi flyttade från S Sandby redan i början av 1956 har jag klara minnen därifrån. Jag kan se rummen i lägenheten framför mig, där några av rummen hade snedtak. Från hallen ledde en trappa ned till bottenvåningen och källaren. Dörren till butiken var en blå järndörr, men stängd för mig, eftersom jag fann nöje i att bereda mig tillträde till butiken. Detta nöje delades inte av mina föräldrar.  Jag fick inte gå in i affären! Länge berättades en anekdot av farbror Gunnar, en vän till familjen, hur jag då vägen genom den blå dörren var stängd, helt enkelt gick utsidan, klev in i butiken och tillgrep en rökpipa. Trappan ned till källaren var ganska brant och av cement och svängde på sin färd nedåt. Min mor berättade att hon ramlade där med mig på armen när jag inte kan ha varit så gammal. Hon höll mig och jag skadades visst inte.

På bottenvåningen bodde en ungkarl som var polis. Min mor brukade städa till honom och då brukade jag åka på dammsugaren. Detta finns förevigat på fotografi.
Nå åter upp för den branta trappan in i lägenheten. De båda rummen var inte stora och hade snedtak, liksom också köket. Sedan är bilden diffus.  Jag vet vilka möbler vi hade därför att dessa fanns med ganska länge sedan. På den tiden behöll man sina möbler länge efter att man satt bo. Vi hade en förfärlig soffa i något grålligt blommigt tyg, mycket hårt stoppad, där vår hund hade kräkts och missfärgat tyget.
Vi hade också två lika hopplösa fåtöljer i samma stil. I köket stod en kökssoffa och den hängde med mina föräldrar livet ut, förvarad på högkant i källarförrådet.

Utgången var en trappa ut mot bakgården och där fanns en stor trädgård med bärbuskar och grönsaksodling. Alldeles framför huset fanns en singelbeklädd gårdsplan. Sigeln var grov och i det närmaste vitfärgad, kanske marmorkross. Ett böjt rör stack upp ur sigeln och det fanns också en sandlåda.  Runt trädgården fanns ett nätstaket, som hindrade den rörlige lille sonens upptäcktsfärder ut i den stora världen.

I familjen fanns också collietiken Tessie. En dag som jag tror var både tidig och solig, stod jag på trappan mot gården.  Jag hade fått en liten chokladkaka av mina föräldrar och stod där och mumsade på denna. Bredvid mig stod Tessie.  Hon tittade på mig.  Jag minns att jag motvilligt gav henne av godsaken.  I ett nafs slukade hon chokladbiten och fortsatte att tigga.  Jag tyckte att mitt offer varit helt bortkastat. Hunden hade mina föräldrar skaffat när de flyttade till Sandby.  Hon har uppfödd på en förfärlig hundgård i närheten och var för evigt präglad till att vara nervös och orolig.  Varje gång man körde förbi hundgården morrade det stackars djuret.  Hon bet mig i örat under en stugsemester i Simrishamn sommaren 1955. Den sommar som har ett skimmer över sig för att ha varit ovanligt varm och solig. Vi bodde i en liten stuga med en stor gräsplan framför och en väg i närheten.  Min mor har berättat att jag rymde och rusade i riktning mot vägen och att hon fick springa för livet för att hinna i fatt mig. Av händelsen med hundbettet minns jag ett litet rum som var så mörkt ett rum blir när rullgardinerna är nedrullade. Antagligen irriterade jag det nervösa djuret som dragit sig undan under en säng så hon nafsade till mig i örat. Ännu kan jag känna taggarna på mitt vänstra ytteröra efter bettet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar