torsdag 22 november 2018

Mitt liv från början Kapitel 4





På väg mot allvaret
Råå vallars mjuka kullar på kanten mot Öresund, varma sommardagar med den gula heta sanden, den bruna ljungen på strandheden, vresrosens söta doft, blommande Trift och det glittrande havet, intar en lysande plats i mina barndomsminnen.  Min mor och jag gick ofta hit varma sommardagar.  Ibland uppsökte vi en hålighet i ljungheden eller så gick vi till en träddunge invid minigolfbanan. Där brukade AK Greppets tyngdlyftare hålla till för utomhusträning.  Jag minns ansträngda herrar och skivornas klirr på skivstången. Dungen skänkte lite skugga och det var skönt när solen var het.  Jag minns en stilla harmonisk och trygg atmosfär dessa somrar i slutet av 1950-talet, innan jag började skolan och allvaret drabbade mig. Mina föräldrar varnade mig för allvaret, men jag visste inte vad allvar var.  Kände bara en sugande oroskänsla i magtrakten.
Den sista sommaren av den fria barndomen 1959, var en fantastisk varm sommar. Sommaren när Ingemar Johansson blev världsmästare i boxning genom att knocka Floyd Patterson den där natten i juni då vi satt uppe och lyssnade på radion i vårt kök.  Vilka minnen som är från det året vet jag inte med säkerhet, bara att jag stod på vallen en sen sommardag och skådade ut över havet och skönheten. Jag kan än i dag peka ut platsen på vallen. Länge kände jag att ingenting skänkte mig sådan harmoni och lycka som när jag en sen sommardag kunde dröja mig kvar i den varma sanden vid strandkanten, när solen börjar dala över himlavalvet ännu rikt födande sina gula och varma strålar, när människor börjat gå hem från en lång dag på stranden, när ropen från stojande barn tonat bort i den sena eftermiddagens stillhet, när havet blankt som en spegel med bara obetydliga krusningar och mjukt och rytmiskt började sin kvällsrullning med långa och sugande vågrörelser. Det är då det är varmt ännu många timmar och dagen dröjer sig lugnt kvar och dör bort endast mycket långsamt och övergår stilla och omärkligt till kväll och solen försvinner över Öresund i ett rosa skimmer över himmeln.  Man kan sitta där i sanden, bara iaktta och känna den varma kroppens vitalitet och vara lycklig bara för att vara till, utan att oroas av någonting och bara uppleva naturens skönhet och oändlighet.
När solen glittrar över sundet i kvällningen blir det motljus och man kan endast med svårighet uppfatta skuggorna av fartygen som med omärkliga rörelser färdas genom det trafikerade sundet, antingen på väg mot Kattegatt eller Östersjön.  De här tidiga upplevelserna av havet, sommaren och stranden har nog format hos mig en slags vemodig längtan till dessa sällsynta stunder av skönhet och absolut harmoni. Men på senare år har denna längtan dämpats och idag längtar jag ibland efter snö och skidföre. Men det är nu när jag blivit över 60 år gammal. Men jag kan ännu känna att min frihet tog slut denna sommaren1959. Den första skoltiden blev en chock för mig och övergången från det lilla livet i familjen till det stora ute i samhället blev plågsam. Jag hade inte blivit förberedd och detta har nog format en livslång brist för förtroende till samhället och det stora livet. Mer om detta senare.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar