måndag 3 december 2018

Mitt liv från början kapitel 5




Ekebacken
Jag tänkte stanna upp här i berättelsen om mig själv och berätta om min mormor och morfar. Mormor Emmy och morfar Emil bodde fram till 1959 i ett stort trähus nära Kågeröd vid Söderåsen, inne i en lövskog.  Villan hette Petrenska villan och jag minns att vägen genom skogen var lerig, som slingrade sig mjukt mellan ek, alm och ask.  Huset vid vägens slut var av trä som sagt, avlångt och gammalt.  Vid ena kortsidan fanns en veranda, utanför en gräsplan. Mellan två träd en hängmatta. En liten flicka med långt ljust hår låg och gungade sakta i den stilla vinden. Hennes familj ägde huset men bodde där bara om sommaren och då bara i halva huset. I andra halvan bodde min mormor och morfar. I den delen av huset som de bodde i minns jag en lång trätrappa vid kortsidan som ledde upp till deras bostad. Den vita dörren var massiv, plankorna snedställda med ett kvadratiskt fönster på högkant. Dörrhandtaget var snidat i tungt gjutjärn.  Bakom dörren efter ett litet vindfång låg ett kök. I det lilla köket fanns en svart gjutjärnsspis, vattenpump vid diskbänken. På spisen stod en kaffekanna i emalj med tygpåse.  Man fyllde bara på kaffe på sumpen. Kriget hade satt sina spår.  Längst bort en kökssoffa och omedelbart innanför dörren till höger ett köksbord med blommig vaxduk I kökssoffan låg morfar och hostade, rosslar sjukligt och kämpar efter luft. Han var astmasjuk efter ett arbetsliv i kvarnarnas mjöldamm.  Han var femte generationen mjölnare. På den tiden fanns inte någon bra astmamedicin och den ynka lindring han får i sina enkla sprayflaskor förslår inte långt.  Snart skulle han kvävas till döds i ett astmaanfall.
 Mormor var en varm och välkomnande gestalt. Hon pratade mycket lilla Emmy med sin skrovliga stämma. Hon hade svart hår, nästan inte alls grått, ett ansikte med djupa fåror, märkt av ett hårt och arbetsamt liv med mycket bekymmer för sina 9 barn.  Jag kan ännu höra inom mig hennes skockande skratt när hon bjöd mig, det första barnbarnet, på hembakat bröd med Strövelstorpskorv. Det gillar jag fortfarande.
Bakom köket låg ett litet rum, varmt av kaminen i hörnet. Väckarklockan tickade rofullt i fönsterkarmen, där den står tillsammans med pelargonierna. Rummet har  ett kvadratiskt soffbord med två fåtöljer på ömse sidor. Det är i en av dessa fåtöljer morfar satt när han fotograferades på sin 60-årsdag. 

Bortom detta lilla hemtrevliga och ombonade rum, fanns ett rum stort som en sal, utkylt och sparsamt möblerat. Där brukade mor och jag bo när vi hälsade på mormor och morfar. Vi sover i en stor svart järnsäng.  Jag var lite rädd i det här stora rummet. Efter det här rummet fortsatte huset, men där bodde inte mormor och morfar.  Men där fanns ytterligare en stor sal som de vuxna använde som rökrum eftersom morfar inte tålde tobaksrök. Mina föräldrar och alla syskon rökte på den tiden.
Utanför huset kröp den stora mörka lövskogen sig nära inpå. Tungt susade skogen rofyllt.  I fjärran hörde man göken och alldeles intill hördes starens vackra drill. Bortom huset sluttar det ganska brant utför och nedanför finns en stor fruktlund av kanske astrakan, små röda saftiga äpplen.  Där nere gick jag på upptäcktsfärd i det frodiga och fuktiga gräset och mot den strida bäcken bortom fruktlunden. Vattnet sprutade vilt och hektiskt över de stora hällarna och ledde bort i mörk skog. Morbror Gösta berättade att det finska föräldraparet brukade ha samlag i gräset under träden.  Vi besökte inte mormor så ofta. Någon gång tog mor och jag bussen till Ekebacken i Kågeröd. Annars var det söndagsbesök eller födelsedagsuppvaktningar. Då brukade mors syskon ofta vara hemma på besök.  Det var en trivsam atmosfär hos mormor. Hon pratade och skrattade hela tiden. Stämningen var på något sätt då på 1950-talet präglat av drömmen om det stora landet i väster. Mormor hade alltid en almanacka i sin lilla pensionärslägenhet, som hon och morfar flyttade till 1959, med en vacker häst där mina tankar fördes till de kolorerade amerikanska filmerna från 50-talet med Allan Ladd och Wyomings blånande kullisberg i bakgrunden.  Min morbror Gösta hade en liten resegrammofon som spelade jazz och rockmusik. Särskilt minns jag Fats Dominos Blueberry hill: Morbror hade också de där små bildtidningarna som hette Piff, Paff och Top Hatt. Jag brukade titta på bilderna i smyg.
Morfar dog redan i början av 1960 i ett atmananfall. Vi var på besök hos moster Anna-Lisa och hennes man Torsten i Ålabodarna, när det kom ett telefonsamtal. Ingen sa orden att morfar var död, men både min mor och hennes syster började gråta.

1965 dog även moster Anna-Lisa, endast 34 år gammal. Hon lämnade efter sig dottern Ingrid som bara var 6 år. Det var en svår sorg för mormor men även för min mor och hennes syskon.  Mormor blev sig aldrig riktigt lik.
Det var en solig morgon i maj. Jag kom upp på morgonen. Mina föräldrar satt vid köksbordet. Nu finns inte Anna-Lisa mer sa pappa.  Döden kom som en förlamande känsla. Vad svarar man på döden? Ingenting, den bara finns där.
Jag gick ut och jag minns att jag satte mig på trottoarkanten på Rååvägen och inte kunde förmå mig att göra någonting, liksom bedövad. Anna-Lisa var gift med Torsten och tillsammans hade de en flicka, min kusin Ingrid. Torsten hade en diverseaffär i Ålabodarna, precis framför hamnen. Det fanns två affärer på den tiden i Ålabodarna. Den andra drev Disa, poetens Gabriel Jönssons syster. Vi brukade ofta hälsa på.  Det fanns en fläkt av hav och kontinent över de här besöken. Några gånger följde pappa och jag med Torsten ut med hans båt och fiskade. En gång tappade jag en pilk och då blev inte Torsten glad på mig.   Jag minns att de innan de var gifta hade åkt på semester till Lugano och det kändes så exotiskt. I affären fanns en hylla med prydnadsföremål såsom olika askar klädda med snäckor. Vinden låg hårt på från havet under vinterhalvåret, fönstren skallrade och rummen var utkylda.

Mormor hade haft mycket bekymmer för sina barn. Morbror Allan fick polio i tonåren och fick ligga i gipsvagga ett helt år och blev sedan ganska svårt handikappad.  Han kunde hjälpligt gå med två käppar och åkte trehjulig cykel som han körde med trampor som han vevade med händerna.  Han blev ganska stark i armarna Allan. Han cyklade hem till sin mor i Kågeröd och ofta till Olympia i Helsingborg för att titta på sitt HIF.  Han bodde många år i Ängelholm och arbetade som skomakare. Morbror Gösta övertalade morfar att gå till sjös när han var 16 år. Det gick inte så bra. Han var lite vild i ungdomen.  Han blev bland annat svårt slagen av en flaska i ett slagsmål och fick ligga på lasarett ett bra tag.

Anna-Lisas död förkortade nog mormors liv. Men hon levde till 1974, då hon drabbades av en hjärnblödning och fick läggas in på sjukhus. Där tynade hon bara bort. Det fanns egentligen ingen dödsorsak mer än att hjärtat stannat.  Hon ville nog inte leva längre. Mor kom in på mitt rum och sa mor har slutat och sedan kramade hon om mig. Jag saknar mormor.  Inte alls länge före hennes död besökte mina föräldrar henne och jag valde att inte följa med.  Det ångrar jag.  Mormor och morfar är begravda invid Kågeröd kyrka, bara ett stenkast från huset de på slutet hade sin pensionärslägenhet.
Mormors liv var nog tungt. För en kort tid sedan hörde jag från en moster att hennes föräldrar bara en gång hälsade på familjen när barnen var små. Mormors mamma tyckte inte att det var fint nog i familjen och hon var inte nöjd med svärsonen, min morfar. När vi släktforskat har det visat sig att hon själv var piga och födde ett utomäktenskapligt barn, min mormor och den som alla trodde var mormors pappa kanske inte var det.  Det måste varit tungt för mormor att inte bli godkänd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar