tisdag 25 december 2018

Mitt liv från början kapitel 8



Att vara född i arbetarrörelsen
Jag brukar skryta med att jag är född i arbetarrörelsen. Vad menar jag med det? Min far ägnade hela sitt liv egentligen till arbete och engagemang i kooperationen och andra organisationer i arbetarrörelsen. Det är inte så enkelt att det handlar om att vara med i socialdemokratiska partiet. Det handlar om att komma från arbetarklassen och att ha upplevt de orättvisor som arbetare och fattigt folk fick uppleva och som präglade min fars rättspatos. Arbetarna var tvungna att organisera sig för att tillvarata sina rättigheter. Fackföreningarna behövdes för att motverka arbetsgivarnas utsugning av arbetarna och garantera rimliga löner och arbetsvillkor.  Kooperationen uppkom under strejker när arbetarna inte kunde köpa mat på kredit i privata affärer.  Min far var ordförande i Handels anställdas förbund avdelning 6 i 25 år.  Han startade socialdemokraternas pensionärsgrupp och en S-förening i Handels och Nämndemannaföreningen med flera. De flesta föreningar han var med i blev han ordförande. Så mitt liv var impregnerat av folkrörelsetankar och politik. I min ungdom revolterade jag ofta mot pappa. Men nu när han är borta känner jag stor stolthet för det han stod för. Borgerligt sinnade människor har svårt att förstå vad detta handlar om och är starkt kritiska för att inte säga hatiska mot denna typ av kollektivism som finns i arbetarrörelsen. Men detta har varit en förutsättning för att tillgodose arbetarklassens intresse och förstås varit ett hot mot borgarklassen. Som jag förstår det handlar det om klasskänsla inte så enkelt som att ha en politisk åsikt, det är betydligt djupare än så. Tyvärr förstår många människor inte att det välfärdssamhälle som vi trots många brister har i Sverige har vi arbetarrörelsen – och då räknar jag in de olika partier som funnits men också alla folkrörelser bland annat de över 300 föreningar som är medlemmar i ABF – att tacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar