onsdag 10 december 2014

Socialförvaltningens personal mår dåligt




Till stor sorg kan jag idag läsa rubriken i HD att Socialförvaltningens anställda mår sämst i staden. Det har den årliga medarbetarenkäten visat. Personal demonstrerade utanför Rådhuset igår innan Kommunfullmäktige skulle sammanträda. SSR kämpar för att mer resurser ska tillföras och lönerna ökas. 

Även om jag känner det sorgligt att personalen far illa är det inte lämpligt att jag som tidigare socialchef uttalar mig om vad som hänt efter att jag slutat som chef.  Men ni ska veta att jag tänker på er!

Jag kommer att när jag gått i pension i början av nästa år att lämna min berättelse om mitt arbete i Helsingborgs kommun.

Jag vill bara framföra till personalen att göra en ordentlig analys av orsaker och möjliga lösningar av de problem som finns. Det finns omvärldsfaktorer som att mycket av samhällets problem läggs i knät på socialarbetarna och det finns lokala och interna orsaker. Tyvärr är det nog inte så enkelt att mer personal och högre lön, hur angeläget detta är, är hela lösningen.

För mig handlar kampen socialarbetarna måste utkämpa att få möjlighet att skapa goda möten med sina klienter för att kunna utöva det sociala arbetet.

 

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar