tisdag 30 december 2014

Är alla människor lika värda?




Många människor har reagerat på vad riksdagens talman Björn Söder i en föreläsning sagt om att samer och Judar inte är svenskar, visserligen medborgare i Sverige men inte svenskar. Söder tycks dela in oss människor efter ras och nationalitet. Så vitt jag vet har vetenskapen avfärdat att det finns olika raser. Vi människor är i grunden lika. Otvivelaktigt finns olika länder och olika etniska grupper. Jag är för min del s.k. svensk.  Nej stopp här! vad jag vet har jag djupa rötter i Skåne och risken är att jag har danskt ursprung. Min fru är från Småland och det vet ju alla hur smålänningar är. Vår son sa när han var liten att han var hälften smålänning och hälften vanlig människa. Så smålänningar är något speciellt.  Vad jag vet är herr Talmannen från Helsingborg. Jag vet jag inte något om hans ursprung. Men risken är ju stor att han också som jag har danska rötter, och alltså inte är en riktig svensk. Och vet man vi har ju under historiens gång haft invandring av tyskar, finnar och valloner och massor av andra människor.

Sverigedemokraterna har utmålat islam som ett problem och tydligen har människor inspirerats av partiet att göra något åt detta. Nu senast har man bränt en moské i Eslöv. En moské i Helsingborg har också utsatts för skadegörelse. Man kan skratta åt Söders lärda föreläsningar och irläror, men skrattet fastnar i halsen när man ser vad hans vanföreställningar leder till. Det är lätt att tänka här på vad som hände i Tyskland när man började bränna synagoger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar