Krisen
inom den sociala barn- och ungdomsvården är allvarlig, särskilt eftersom
myndighetsutövningen utgör verksamhetens hjärta. SKL arbetar därför med att ta
fram en nationell handlingsplan för det fortsatta arbetet.
Handlingsplanen
ska vara klar i mars 2015 och bygger på en noggrann probleminventering. SKL tar
fram den nationella handlingsplanen i bred samverkan med förtroendevalda,
socialchefsnätverk, handläggare, utvecklingsledare och fackförbund.
Önskelista över åtgärder
- Jag
vill skriva en önskelista över åtgärder som behöver göras, säger Kjerstin
Bergman, nationell samordnare för barn- och ungasatsningen på SKL.
Myndighetsutövningens
låga status och den höga personalomsättningen är inga nya problem.
Socionomstudenterna vet ofta redan på socialhögskolan att de hellre vill jobba
med behandling än med myndighetsutövning. Socialbyrån beskrivs som ett ingångs-
och exitområde med hög personalomsättning och stora kostnader för introduktion
och lärande.
Jag tror
att det är en utopi att förvänta sig att socialsekreterare stannar livet ut på
samma arbetsplats. Detta är ett förlegat synsätt, vi behöver ha dynamiska
arbetsplatser.
1.
Jag
önskar att socialtjänsten räknade med och planerade för rörligheten, till
exempel genom att ge socialsekreterare möjlighet att kombinera
myndighetsutövningen med exempelvis behandlings- eller utvecklingsarbete.
Hög personaltäthet, det vill säga färre barnavårdsärenden per socialsekreterare, tycks minska personalomsättningen.
Hög personaltäthet, det vill säga färre barnavårdsärenden per socialsekreterare, tycks minska personalomsättningen.
2.
Jag
önskar att socialtjänsten ökade bemanningen så att socialsekreterarna fick
färre ärenden och mer tid för barnen och föräldrarna.
Socionomutbildningen är en generalistutbildning. I dagsläget förbereder den inte studenterna på arbete inom myndighetsutövningen. Arbetsledarna är också ofta oerfarna med otillräcklig kompetens.
Socionomutbildningen är en generalistutbildning. I dagsläget förbereder den inte studenterna på arbete inom myndighetsutövningen. Arbetsledarna är också ofta oerfarna med otillräcklig kompetens.
3.
Jag
önskar att staten tog fram nationella program för introduktion och
specialisering för socialsekreterare, samt nationella ledarskapsprogram. I takt
med att professionen stärks behöver också steg tas för att stärka deras
inflytande över beslut i individärenden i relation till de förtroendevalda.
4.
Jag
önskar att socialtjänsten hade en arbetsmiljö där det finns tid för
kunskapsinhämtning, tid att systematisera erfarenheter och tid för reflektion.
Socialtjänstlagen (SoL) kom till för drygt trettio år sedan och behöver revideras. Ramlagstiftningen har under åren kompletterats med en rad olika detaljbestämmelser. Sverige är – förutom Danmark – mig veterligen det enda land som inte har en egen barnlag där stöd och skydd till barn och unga regleras.
Socialtjänstlagen (SoL) kom till för drygt trettio år sedan och behöver revideras. Ramlagstiftningen har under åren kompletterats med en rad olika detaljbestämmelser. Sverige är – förutom Danmark – mig veterligen det enda land som inte har en egen barnlag där stöd och skydd till barn och unga regleras.
5.
Jag
önskar att översynen av SoL ledde till att vi får en egen barnlag till stöd och
skydd för barn och unga.
Barnavårdsanmälningarna rapporteras öka med ett breddat uppdrag, exempelvis genom kravet att utreda alla anmälningar där barn bevittnat våld.
Barnavårdsanmälningarna rapporteras öka med ett breddat uppdrag, exempelvis genom kravet att utreda alla anmälningar där barn bevittnat våld.
6.
Jag
önskar att det gjordes en nationell kartläggning och analys över
anmälningssituationen, och att det blev lagligt att upprätta register över
anmälningar som inte leder till utredning.
Barnskyddet måste gå före integriteten.
Inflödet av ärenden tillsammans med den ökade detaljstyrningen, administrationen och krångliga IT-system äter upp allt mer av socialsekreterarnas tid. Tid som skulle kunna läggas på barnen och föräldrarna. Detaljstyrningen har inneburit att det har blivit viktigare att göra rätt i stället för att göra rätt saker. Inom socialtjänsten råder osäkerhet kring vilken hjälp som går att ge inom ramen för så kallad service. Så istället för att ge stöd på plats och av rädsla för att göra fel, anmäler man och hoppas på att utredningen leder till hjälp. Detta trots att vi vet att tidiga insatser är mer framgångsrika.
Barnskyddet måste gå före integriteten.
Inflödet av ärenden tillsammans med den ökade detaljstyrningen, administrationen och krångliga IT-system äter upp allt mer av socialsekreterarnas tid. Tid som skulle kunna läggas på barnen och föräldrarna. Detaljstyrningen har inneburit att det har blivit viktigare att göra rätt i stället för att göra rätt saker. Inom socialtjänsten råder osäkerhet kring vilken hjälp som går att ge inom ramen för så kallad service. Så istället för att ge stöd på plats och av rädsla för att göra fel, anmäler man och hoppas på att utredningen leder till hjälp. Detta trots att vi vet att tidiga insatser är mer framgångsrika.
7.
Jag
önskar att man i översynen av lagstiftningen också såg över regleringen av
service och frivilligt stöd, så att fler barn och deras familjer på ett tidigt
stadium kunde få lättillgängligt stöd utan biståndsbedömning.
8.
Jag
önskar slutligen att vi fick en stabil regering och bärkraftiga regionala
samverkans- och stödstrukturer för det fortsatta utvecklingsarbetet.
Mitt svar
Hej
Kerstin!
Jag
såg din önskelista och kunde inte låta bli att kommentera den.
Jag
är gammal nog att ha upplevt den gamla lagstiftningen, där det fanns en
barnavårdslag. Jag såg och ser
fortfarande SOL som en mycket bra och framsynt lagstiftning och uppfattar
helhetsyn och frivillighet som grundläggande principer.
Från
att ha varit en ramlag är SOL nu en specialreglerad ramlag där
myndighetsutövningen väger mycket tyngre än vad som var tänkt från början. Det
har blivit en del av problemet. Även om vi vet att det är bättre med tidiga
insatser så har inte människor tillräckligt förtroende och tillit för att söka
eller ta emot hjälp av socialtjänsten, som inte som Sune Sunesson säger,
sprängt sina band med fattigvården som äldreomsorg och barnomsorg gjort. I
Helsingborg utgjorde 90% av inkommande ärenden anmälningar och bara 10%
ansökningar. Ja det finns lite öppna verksamheter som familjebehandling och
familjecentraler, men deras andel utgör inte så många procent att det väger upp
den massiva övervikten av anmälningar. Det finns nog en del som tycker det är bra
att det kommer in anmälningar, vilket man inte kan förneka om det innebär att
utsatta barn får hjälp och skydd. Men ofta resulterar det i att barn placeras,
och då har jag lyssnat på Bo Winnerljung som menar att det inte går bättre för
placerade barn och att en placering bara kan rättfärdigas genom att den
erbjuder skydd för barnet.
Men
hade förtroendet för socialtjänsten varit högre tror jag att man kunnat både
hjälpa och skydda fler barn än genom anmälningsförfarandet.
Kommentarer
till dina önskemål
1. Ja detta tror jag är
bra att man breddar arbetsområdet och minskar specialiseringen. Jag tror som
Morén och Blom i Umeå att man bör gå mot en mer generalistisk socialarbetarroll.
Nu tror jag att det är av ondo att vara specialiserad bara på barnavård. Jag som arbetat en hel del med missbrukare har
märkt att de som bara jobbat med barnavård gjorde fatala missar när det gällde
att bedöma vuxenproblem. De såg bara barnen, vilket naturligt behövs. Men det
blir problem när man inte förstår allvarliga vuxenproblem, över eller
underskattar.
2. Naturligtvis skall
man ha rätt och hög bemanning. Men det löser inte hela problemet. Det stämmer till eftertanke när man
begrundar att man nu är ungefär 6 gånger så många handläggare idag än man vara
när jag började i mitten av 70-talet. Mätningar visar att man träffar sina
klienter mindre än vi gjorde på den tiden.
Det är inte 6 gånger så många ärenden och klienter som det var då. Men
det finns möten, datasystem och lagkrav som kraftigt ökat.
3. Program för
introduktion är nog bra. Men framförallt behöver man bli upplärd av äldre och
mer erfarna kolleger. Men som sagt specialisering är nog av ondo är min
erfarenhet. Du tycks tro att myndighetsutövning är lösning på den sociala
barnavårdens problem. Den kommer alltid att behövas men ditt synsätt är nog en
del av orsaken till problemen och en del av problemet.
4. Jag delar helt din
uppfattning om kunskapsinhämtning. Jag
gjorde en utredning om FoU i Helsingborg som ledde till att en FoU-enhet
inrättades.
Jag tror att socialtjänsten måste bli mer
kunskapsbaserad.
5. Min mycket bestämda
uppfattning är att man absolut inte skall återinföra en ny barnavårdslag! Vi
måste istället öka det sociala arbetet inte myndighetsutövningen. Lyckas vi
inte öka förtroendet för socialtjänsten så kan vi inte skydda fler barn bättre
genom en ny barnavårdslag. Vi måste istället lägga större tyngd på det sociala
arbetet och ge socialarbetarna möjlighet att verkligen jobba med socialt
arbete. Barn har blivit mer utsatta i ett samhälle med större sociala och
ekonomiska klyfter. Detta försvårar för Socialtjänsten.
Eftersom skolsatsning enligt Winnerljung
lönar sig mest, bör socialtjänsten förlägga mer av sitt arbete där. Problem i samhället förvisas ofta till
socialtjänsten. Socialtjänsten borde i
ökad utsträckning förlägga sitt arbete på bostadsmarknaden, på arbetsplatser, i
skolan istället för att flytta problemet till socialtjänstens ”box”.
6. Detta har jag inget
emot och det är klart att man måste utveckla arbetet med anmälningar. I
Helsingborg leder ungefär hälften av anmälningarna till utredningar. Men då skall man komma ihåg att
förhandsbedömningarna i många fall är ganska omfattande.
7. Det vore bra med mer
service tror jag men som jag sagt tidigare grundproblemet är bristande
förtroende i samhälle med växande ekonomiska och klassmässiga skillnader. Det
är inte de som mest behöver hjälp som söker.
8. Ja det behövs en
stabil regering med en socialpolitik värd namnet. Social politik som inte
förvisar människor till Socialtjänsten utan som genom generella insatser
hjälper människor så de inte känner sig utpekade och förnedrade att ha kontakt
med något som många ser som fattigvård.
För
en socialtjänst som bygger på ett socialt arbete som bygger i grunden på
helhetsyn och frivillighet där människor genom goda möten med socialtjänsten
och socialarbetarna kan få hjälp tidigt med sina problem. Skulle detta fungera
kan man reducera myndighetsutövningen till undantag.
Med
vänlig hälsning
Göran
Jönsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar