tisdag 26 maj 2015

Blomstervandringar - Berusad på böcker del 21



Efter en tids semester sätter jag mig och skriver några rader på den här bloggen.  Jag skriver inte varje dag, utan vanligtvis några gånger i veckan. Jag skriver bara när jag tycker att jag har något att säga.

Den här gången råkade jag få syn på en bok i bokhyllan. Jag har haft den några år och köpte den på ett antikvariat. Den heter blomstervandringar och är skriven av Harriet Hjorth. Det är en så otroligt vackert skriven bok med ett poetiskt språk om blommor. Den är indelad i tre delar: Vårens och försommarens örter, högsommarens örter och eftersommarens örter.
Jag skall bara ge ett kort citat ur boken, som kan läsas som en kunskapskälla om olika växter och örter, ofta med växtens historia som bakgrund. Jag har fastnat för ett citat om nypon. För något år sedan skrev jag en insändare till försvar för vresrosens bevarande på Örby ängar i södra Helsingborg. Vresrosen tillhör samma art som nyponrosen. Varma sommardagar ligger en söt doft av deras blommor över staden. Det är sommar för mig!

”I nyponbuskarna klänger humlor och fjärilar dagen lång.  Röda, skära och vitskära rosor med blad så fina som finaste siden översvämmar vid midsommartid grenarna och blommar långt in i sommaren. Det är på morgnarna som blomkronan öppnar sig, och redan nästa dag kan minsta vind ha kringstrött dess blad. Nya blommor utslå dock i omkring fjorton dagars tid, men sedan är det slut… Busken blir en bortglömd skönhet och snart endast taggarna på densamma. Men om hösten gör den sig åter påmint genom de vackert röda nypon med vilka den sedan under hela vintern, mitt bland snön, pryder sina kala grenar.”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar