fredag 1 maj 2015

Första maj arbetarklassens högtidsdag




Idag firar vi arbetarnas högtidsdag – första maj. Många har glömt eller inte blivit upplysta om att utan arbetarrörelsens kamp för demokrati och rösträtt hade vi i Sverige inte haft någon välfärd. Man skall inte glömma det när man ser hur borgligheten häcklar arbetarrörelsens partier.  Glöm inte att högern alltid var emot alla sociala reformer. Det var därför patetiskt och skrattretande när moderaterna kallade sig ett arbetarparti. De måste ha tänkt på de som jobbar med sina aktieplaceringar!
Idag dominerar borgligheten media. Det finns inte kvar så många socialdemokratiska tidningar i Sverige. I Helsingborg hade vi förut tre tidningar varav Arbetet var en socialdemokratisk tidning. Nu finns bara HD som för i tiden var en utpräglad högertidning men som var oberoende tills Sydsvenskan tog över. Nu får man finna sig i sunkiga borgliga åsikter torgförs på ledarsidan!

Idag har Dagens nyheter på nätbilagan en bild på en ledsen Stefan Löfven med rubriken Dyster högtidsdag för S efter en ny opinionsmätning. Det låter nästan som att DN har lite medkänsla med Löfven men det är nog mest skadeglädje.
Borgligheten har alltså en mycket större möjlighet att föra ut sina politiska budskap än arbetarrörelsens partier.

När det är första maj känner jag en väldig vrede mot de orättvisor som fortfarande finns kvar i samhället, även om det på andra håll i världen är mycket värre. Jag tror att jag är född med en vrede mot orättvisor. Min far som kommer från Svalöf som under hans uppväxt var ett tydligt klassamhälle där arbetarbarnen inte fick leka med bättre bemedlade familjers barn.  Min farfar var magasinsarbetare och kassör i facket. Han var tidvis arbetslös och familjen som bestod av 7 barn hade det kärvt ekonomiskt. Han dog i en njursjukdom 1941 och lämnade hustru och 5 hemmavarande barn. Bara några veckor efter hans död brann deras bostad ner och de förlorade allt. Frånsett någon mindre försäkringsutbetalning fick sedan min farmor med hjälp av ett städarbete dra försorg om barnen, varav den minste då var bara 6 år. Denna händelse satte djupa spår i min far. Det fanns inget stöd eller hjälp att få från samhället för de fattiga från arbetarklassen. Han blev sedan livet igenom att energisk förkämpe i alla möjliga folkrörelser.  Innan han var 20 blev han ordförande för SSU i Svalöf. Senare var han under 25 år ordförande för Handelsanställdas avdelning 6. Blev någon utsatt för en orättvisa såg han rött. Jag tog nog starkt intryck av detta och en sådan dag som idag känner jag en stark vrede för de orättvisor som trots det välfärdssamhälle som byggs upp här i Sverige ännu finns kvar!     

Arbetarrörelsens partier har inte alltid enligt min uppfattning företrätt arbetarklassen genom att söka samverkan med kapitalismen och dagtingat med[g1]  sina ideal.
När borgliga partier säger att de skall utveckla välfärden så lita inte på det. De är bara ute efter att genom skattefinansieringen se till att privata företag och intressen kan sko sig på det allmännas bekostnad.  Så därför en knuten näve denna första maj!









 [g1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar