måndag 6 juni 2016

Kooperation ett alternativ till riskkapitalbolag i offentlig sektor



Det var här det började. Jag brukar säga att jag är född i en konsumbutik. På bilden är just denna konsumbutik jag bodde i när jag föddes. Butiken ligger i Södra Sandby,   en by utanför Lund. Den första bilden är från ca 1955 och den andra från i år. Familjen bodde på övervåningen.  Det märkliga är att det fortfarande efter mer än 60 år fortfarande är affär i huset. Till på köpet en konsumbutik. Min pappa var föreståndare i affären från slutet av 1940-talet till 1956, då familjen flyttade först till Lund sedan till Råå. Han var en hängiven folkrörelseman och i synnerhet hängiven kooperationen. Detta har präglat mitt liv. Jag har dåligt samvete om jag skulle gå och handla i en ICA-affär. De kooperativa idéerna tycker jag är väldigt bra. Jag minns att det var en så vänlig och gladlynt stämning i affären. Jag tror att människor kände att det ar deras affär, inte en privat handlare som skodde sig på dom. Längre tillbaka handlade många på kredit och betalade en gång i månaden och en del hamnade i en beroendeställning till sin handlare. I konsum tilläts inte detta system. I arbetarrörelsens barndom blev ibland människor avstängda från inköp under strejker och detta var ett incitament att skapa kooperativa affärer. Den kooperativa ägarmodellen borde användas till fler verksamheter, tex inom vård och omsorg, istället för riskkapitalbolag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar