söndag 25 september 2016

Var det en klok åtgärd att flytta förskolan från Socialtjänsten till skolans värld?


För några år sedan när  jag var förvaltningschef för Socialförvaltningen i Helsingborg  satt jag  i ett möte med bland annat Skoldirektören Ing-Marie Rundwall. Jag råkade tala om dagis och blev bryskt tillrättavisad av Skoldirektören. Det heter Förskola sade hon harmset. Hon hade ju formellt rätt. Men det hela handlade nog om olika syn på förskolan. Jag tror på en social förskola medan hon ser det som en del av utbildningsväsendet.   Den 21 år gamle Amos Strömberg har vikarierat på förskolan och skrev den 25 september en mycket intressant insändare i Helsingborgs Dagblad. Han menar att barnen i förskolan stressas med alltför mycket pedagogik för att barnen skall lära sig olika saker. Han tycker att barnen ska få leka i fred.

Jag skickade in följande insändare som stöd för Amos Strömberg.

Tack Amos Strömberg för din insändare om förskolan. Det var den klokaste insändaren jag läst på länge. Jag håller helt med dig. Vi stressar och curlar barnens lekar till att göra dom till effektiva tillväxtskapande produktionsfaktorer. Detta är inte barnens behov. Själv upplevde jag tiden före att skolans krav tog över i mitt liv som den lyckligaste. På den tiden fick barnens ha fri lek.

Det är en politisk ideologi med rötterna i liberalismen, som idag de flesta politiska partierna anammat, som enligt min uppfattning är roten till problemet. Här finns ett synsätt som överbetonar naturvetenskapliga kunskaper på bekostnad av sociala och psykologiska. Ja det är viktigt att barn förbereds för skolan och kan lämna med godkända betyg som inträdesbiljett till ett normalt vuxenliv. Men skona de små barnen för för mycket pedagogik. Det gick nog lite fel när förskolan överfördes från socialtjänsten till skolans värld!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar