fredag 2 september 2016

Varför står inte fördjupad demokrati på den politiska agendan i Sverige?




Den här texten skickade jag till min mening i Helsingborgs Dagblad efter flera svar på en tidigare insändare jag hade om meningsfullheten i att skriva insändare

Tack alla som haft synpunkter på min lilla notering om yttrandefrihet. Demokrati dryftas inte i vår tid i någon större utsträckning. Allt fokus ligger på vilken partigruppering som skall ha få regeringsmakten. Vi medborgare förväntas sitta still i båten som åskådare till dramat och en gång vart fjärde år vandra till vallokalerna. Ja vi har representativ demokrati. Direktdemokrati är nog svårt, men skulle inom vissa områden kunna provas. I vart fall borde demokratin fördjupas och utvidgas. De viktigaste besluten som rör ekonomi är inte föremål för demokratiska beslut. Här härskar kapitalet med oinskränkt makt!
Att ett så fult spöke som SD dyker upp i Sverige, att national front är så starka i Frankrike och karikatyrfiguren Donald Trump  i USA får så starkt stöd är nog ett uttryck för frustration inför samhällsutvecklingen och djupa känslor av maktlöshet.  Allt färre blir medlemmar i politiska partier och folkrörelser som när vårt demokratiska system byggdes upp var förankringen och kontakten i stor utsträckning med folket och valmanskåren. Det behövs nya forum för dialog och kontakt mellan medborgarna och beslutsfattarna. Som jag skrev tidigare har jag framfört önskemål om audiens för någon politiskt ansvarig på Regeringskansliet. Efter ett antal propåer har jag fortfarande inte fått en sådan!
Marcus Friberg bjöd in mig för dialog. Stort tack! Ja han använde ordet dialog. Det är fler som använder begreppet dialog än som förstår vad det innebär. Dialog som jag lärt mig det är ett öppet och jämlikt samtal som utmärks av att man både argumenterar utan angrepp och framförallt lyssnar på den andre. Så politiker i alla partier förena er i att skapa forum för dialogen med medborgarna. Om jag fick delta på ett sådant skulle jag nog känna mig mycket mer synlig och hörd. Ty som medborgare som betalar skatt vill jag - även om det inte är jag som tar besluten - känna mig hörd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar