lördag 8 september 2018

Åtala Jimmie Åkesson för hets mot folkgrupp!


Ingen har väl missat att det är val i morgon. I gårdagens slutdebatt i Svt uttalade sig Sverigedemokraten Jimmie Åkesson generellt om att invandrarna inte får jobb för att de inte är svenskar. Svt tog avstånd från detta uttalande eftersom det strider mot demokratiparagrafen i radio och tevelagen. I min värld är generella uttalanden om alla invandrare eller alla svenskar för den delen orimliga och rasistiska. Man kan inte säga egentligen någonting som gäller en så heterogen grupp som alla invandrare. Att göra detta är grunden till rasism och i Åkessons fall borde en åklagare pröva om det är hets mot folkgrupp. Åkesson brukar vara smartare och inte avslöja sig som den rasist och nyfascist han egentligen är.
Temat för min blogg är social rättvisa och en sådan är inte förening med Sverigedemokraternas politik. Den liberala avregleringen och alltför öppna gränser har blivit grogrund till den högerpopulism som SD är en del av. Jag tror att många av de flyktingar som kommit till Sverige kan bidra till ett bra samhälle. Jag tror att vi svenskar kan lära mycket av utländska influenser inte bara spännande maträtter. Några invandrare jag mött i Sverige är bland de finaste och godaste människor jag träffat med sin öppenhet och varma hjärtan.  Om alliansen vinner valet kan man inte lita på att de inte söker stöd av Jimmie Åkesson. Mitt ställningstagande är därför stöd till en rödgrön regering.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar