söndag 6 januari 2019

Mitt liv från början Kapitel 9




Du klara sol 
Utan tvekan måste man säga att jag växte upp i ett tryggt och ombonat hem. Min mor var hemmafru och fanns alltid där.  Men det fanns en ängslan för den stora och hotande världen där ute.  Mor brukade säga att hon fick sövas när jag skulle födas och förlossningen var ett bestående trauma för henne. På bilder från den tiden ser hon mycket trött och tagen ut. En sådan kontrast till den glada och vackra kvinnan från bilder innan hon gifte sig. Hennes osäkerhet och ängslan smittade nog av sig på mig och påverkade min självkänsla och mitt möte med omvärlden. Jag har i mitt liv haft alldeles för många dagar då jag känt mig nedstämd och deprimerad. Pappa däremot var inte ängslig utan positiv och optimistisk och sporrade nog mig att prova. Så detta har nog varit en positiv drivkraft för mig.  Mina förskoleår minns jag som goda och trygga. Men säkert fick jag möta för lite krav och utmaningar varför mötet med skolans värld kom att bli en svår och chockartad upplevelse för mig. Jag hade mycket svårt att ta klivet från familjens värld ut i samhället. Mina kamrater hade fått gå i kindergarten, men det ville inte min mor. Mina föräldrar tyckte att jag hade det bättre om jag slapp möta allvaret för tidigt. Tids nog sa dom! Tyvärr är jag rädd att de gjorde en allvarlig missbedömning. När jag började skolan var jag alldeles oförberedd på kraven som möte mig.  Jag inte fyllda 7 år, ovanligt liten och vägde bara 18 kilo. Mor fick följa mig till skolan. Hon höll mig handen och jag skämdes inför mina kamrater. 

Skolan jag gick mina första sex år hette och heter än i dag Råå Södra skola. Den är stadens äldsta skola och ligger alldeles vid Öresunds strand, inte långt från Råå hamn. Längs hela Kustgatan, som går utmed havet, löper en vacker almallé. På den tiden fanns ännu spårvägen kvar. Ibland åkte jag spårvagn till och från skolan. Det kostade 25 öre för barn och 50 för vuxna. Det hände sig att jag en gång hade glömt pengar och rusade bara av spårvagnen utan att betala. Jag sprang utan att vända mig om hem till mor.  O vad jag skämdes! Jag skämdes ofta. Jag kände mig så oduglig.
Varje dag gick jag till skolan med en klump av oro i magen. Jag minns en iskall morgon.  Jag sitter i min skolbänk. Det är morgonsamling. Den lilla trinda fröken Weberg spelar orgel. Hon är så kort att hon inte syns bakom instrumentet.  Men hon och orgeln hörs desto mer. Hon är 54 år tydligt präglad av den gamla folkskolan Skolans fönster vänder sitt ansikte inte bara mot gud utan också mot havet. Där ute är strandlinjen grön. Luften är kylig och det isblå havet ligger stilla med endast en obetydlig krusning på vattenytan.  Den uppåtgående solen skänker sitt gula ljus över den rena fina dagen.
Där sitter vi alla i våra skolbänkar, sömndruckna sjunger vi ”Du klara sol går åter upp”. Mina blickar letar sig längtande ut i världen genom salens fönster, ut över det blekblå havet, mot horisontens hägrande frihet. Med oro och känsla av ofrihet, möter jag en ny dag.
Religionen var på den här tiden, i alla fall för fröken Weberg, hörnpelaren i undervisningen. Dagen började som jag nämnde med morgonpsalm och morgonbön, vid middagen bads bordsbön och innan vi fick gå hem, efter att stolarna satts upp på bänkarna och pekade med sina kala ben mot det höga taket i skolsalen, bad vi en bön: Herren vänder sitt ansikte osv. Denna bön har jag särskilt svårt för.
Det gjordes skillnad mellan pojkar och flickor. Flickorna fick när det ringdes in till lektion  gå in direkt  och sätta sig i skolsalen, medan pojkarna fick ställa upp sig utanför på skolgården, oavsett väderlek, och vänta på klartecken från läraren, likt en militärisk uppställning där hon tog befälet.  Vi fick ställa upp i två led och jag tror att det var också i bokstavsordning.

Min mor brukade berätta att en barnläkare hade sagt till henne en gång att jag var ett livligt barn och det påstods om mig att jag hade svårt att sitta stilla i min skolbänk och ta del av undervisningen. Nästan dagligen ringde fröken Weberg hem och rapporterade om dagens misslyckanden. Tungt kände jag mig underkänd. Sanningen är nog att jag inte var mogen för skolan och det tog lång tid för mig att lära det jag behövde lära mig. Jag vill också minnas att jag i början använde vänster hand och tvingades använda höger. Jag hade svårt att motoriskt forma bokstäver och siffor. Särskilt minns jag att jag och min mor satt vid köksbordet och försökte skriva tvåor.

Det finns ett brev daterat den 21 december 1960 till elever och målsmän till klasserna 1-3.  Härmed meddelas att höstbetyg numera icke ges i klasserna 1-3.
Anmärkning: Godkännes icke i räkning och i skrivning och i språklära. Undertecknat Asta Weberg. 
Det var alltså istället för höstbetyg i klass 2 som detta meddelades.  Fröken Weberg ville att jag skulle gå om klass två då jag ansågs som alltför svag. Mina föräldrar motsatte sig detta, men en klasskamrat som kallades för Lillis och som var lika liten som jag, fick gå om.
Kanske hade det nog varit bra om jag fått gå om, men då hade jag förlorat mina kompisar. Istället för att gå om skulle jag läsa extra på sommarlovet. Detta hände för så länge sedan och mina minnen börjar bli lite dunkla, men jag kan minnas att jag kände stor ångest hela sommaren. Jag gick hela tiden och oroade mig vad det skulle bli av mig. Jag minns självbilden jag hade som en som inte dög och aldrig skulle göra det heller. Egentligen finns denna känsla kvar, även om den idag inte alls är relevant. 
Egentligen hämtade jag mig inte i skolan förrän i nionde klass. I min ursprungsklass hade jag min givna roll och jag fick bra betyg först när jag hamnade i en annan miljö.  Jag var inte mobbad men jag hade låg status i den klassen. Jag gick genom de första åren i skolan i något av ett chocktillstånd. Från mina föräldrar fick jag budskapet att jag dög oavsett vad jag presterade och detta dög naturligtvis inte i skolan.  Jag värjde mig mot oduglighetsförklaringen och intalade mig själv att jag visst dög.  Men jag kunde sedan ibland försätta mig i situationer där jag har bestämt mig för att misslyckas och helt enkelt gå in för att misslyckas. Kanske för att jag inte fann mödan värt att kämpa eller att jag visste att jag ändå inte kunde vinna. När jag på avstånd tänker tillbaka denna period i mitt liv så måste jag ändå säga att det trots allt inte var någon katastrof. Det fanns många fina stunder.  Det var en harmonisk värld där på Råå Södra skola, inga större sociala problem fanns. De flesta barn kom från goda hemförhållanden. Men Råå på den tiden var inte ett samhälle med så mycket ”fint folk” som det nog är idag. Det var människor med ganska enkla förhållanden.

De första skolåren har jag upplevt som ett trauma som jag haft svårt att komma över. Det är nog först när jag nyligen skrev en artikel på min blogg som jag kunde börja se fröken Webergs krav på mig i en annan dager. Jag kände plötsligt att hon gjorde mig gott genom att ställa krav på mig. Jag kunde nu försonas med mina första skolår.

Trots svärtan i mina minnen finns också ljusa och vackra minnen från de första åren i skolan. Vid varje jul satte man upp en teaterscen i gymnastiksalen och eleverna spelade upp olika julspel.  I andra klass satt vi alla elever på skolan i mörkret och lyssnade på flickorna när de sjöng.  De hade långa vita särkar och jag minns särskilt en flicka i min klass Lisbeth.  Hon var en ljus och mycket söt flicka och när jag satt där i mörkret och upplevde detta högtidliga ögonblick tyckte jag att hon var så fantastiskt söt och jag blev förälskad i henne.  Men jag vågade aldrig tala om detta för henne. Jag var förälskad i henne enda till klass 6 och kanske ännu längre. Lisbet skaffade sig en pojkvän redan i sjuan.  Han körde silverpil och diggade Elvis och då var det kört för mig.
Hemma var en det en lugn värld med en stillsam mor som alltid fanns till hands för att hjälpa och som jag nu inser överbeskyddade mig.  Genom hela min barndom var jag ingen storätare. I stort sätt levde jag på kött och mackor. Jag tror inte att jag började äta potatis förrän i tonåren. Därför vägrade jag äta på skolbespisningen utan jag gick alltid hem på lunchrasten. Göran var en stor serietidningsläsare. Varje vecka inhandlade jag i tobaksaffären vägg i vägg Kalle Anka och två små sedelstora tidningar som hette prärieserier och vilda västern och som kostade 25 öre. I prärieserier var huvudpersonen en fiktiv Davy Crockert där handlingen utspelade sig från det amerikanska frihetskriget på 1700-talet. Den riktige Crocket levde något senare och dog vid slaget vid Alamo. Vilda västern hade Nevadarangern kapten Miki som hjälte. Jag har faktiskt sparat dessa små tidningar som hade kommit fram i pappersbristens Italien efter andra världskriget. Jag älskade att sitta i timmar vid köksbordet med serietidningar och äta franskt bröd med bara tomater på. Ost hade jag inte börjat med då. Serietidningsläsandet hindrade dock inte mig att även bli en intensiv bokläsare. Blytons samlade verk åt jag mig igenom. Det vill säga de böcker som inte min mor redan läst för mig.
De här åren när jag börjat i skolan började vi killar att intensivt spela fotboll. På sommarhalvåret ägnade vi nästan all ledig tid åt fotboll på ”tuvans vall” som Råå idrottsplats kallades eftersom den var mycket ojämn. Det fanns ett gammalt hus som kallades för ”ludan” som klubbhus och omklädningsrum. Det fanns inga fönster vad jag minns och huset var ganska sunkigt.  Några äldre farbröder var hustomtar och materialförvaltare; Brant som alltid var mycket välklädd och som jobbade på Allers och inte alltid efter en tur med sundsbussarna var nykter; Tapper och Hans ”Badis” var några andra gubbar som såg till att föreningen fungerade. Idrottsplatsen låg ett stenkast från hemmet över bäcken. Bäcken var förövrigt ett viktigt vattendrag i våra liv. Där ”plurrades” det, det vill säga man gick ned sig i vattnet, ibland till knäna. Vi byggde flottar och vi satte upp grova rep i träden som växte i brinken och svingade oss med dödsförakt, likt Tarzan i lianerna, mellan träd och vatten. Men mest spelade vi fotboll. Varma sommardagar kunde vi en 3-4 killar spela mot ett mål hela dagarna, från morgon till kväll, endast med avbrott för matraster. När det var varmt minns jag att jag alltid fick brinnande huvudvärk, antagligen för att jag inte drack tillräckligt. Då fick jag ligga på sängen med en våt halsduk över pannan när jag kom hem.

Vi blev alla med i Råå IF, en förening med stolta anor från två säsonger i allsvenskan. Organiserad träning hade vi bara på lördagförmindagarna. Jag tyckte att fotboll var fruktansvärt roligt, även om jag inte var någon stor talang, snabb men inte med någon stor bollkänsla. Jag är vänsterfotad och gillade bäst att spela vänsterback. Så småningom blev jag med i pojklaget och fick spela en del matcher. Jag gjorde väl ingen större lycka, trots det tyckte jag det var roligt. Jag konkurrerade med Roland Icke Jakobsson sedermera Råå IFs meste målgörare om vänsterbacksplatsen. När jag upptäckte att jag inte blev uttagen så ofta i laget och att bara vissa räknades la jag av med fotbollen och började lite senare att träna tyngdlyftning istället. Jag gjorde senare comeback i korplaget i fotboll på Socialförvaltningen till mycket stor glädje för mig. Även där som vänsterback.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar