Preventivt
arbete tillsammans – PART var ett flerårigt samverkansprojekt, eller snarare en
samverkansmodell mellan kommunala förvaltningar, främst socialtjänsten och
skola med fokus på hälsa och utbildning. Verksamheten skrotades i sin
ursprungliga form 2013. Part finns kvar i bantad form men inte alls i den form
som var från början. Den personal som jobbar med detta gör ett mycket bra jobb.
Jag
vet inget projekt som innehållet så mycket positiv energi och engagemang och
som blivit så uppmärksammat både nationellt och internationellt. Den spillda mjölken är spilld men personalen
som arbetade med Part fortsätter att träffas två gånger per år utanför
arbetstid. Igår träffades 14 personer på
en restaurang i Helsingborg för ett utbyte. För många har PART varit det
viktigaste de gjort. Inte minst lyfter
många fram möjligheter att delaktighet och påverkan som fanns i PART och som
man nu saknar. Många av dessa mycket duktiga och engagerade medarbetare som
arbetade i PART har valt att söka sig bort från Helsingborgs stad. Det finns
mycket vrede över det dumma i detta som bara måste betecknas som maktens
arrogans och ett lustmord på PART. PART var en ny diskurs och tankesätt som
enligt min uppfattning borde vara framtidens melodi, men som störde
grundläggande strukturer i skolans värld och i socialtjänsten.
Jag
tar med här texten i min berättelse i repris om mitt arbetsliv som handlade om
PART.
Preventivt arbete
tillsammans - PART
När
man får perspektiv på frågan kan man kanske låta bli att ta det som hände på så
stort allvar. Verksamheten som jag var chef för fungerade i det stora hela,
jämfört med andra socialförvaltningar mycket bra, inte minst var vi i framkant
i många frågor. Det inträffade under min tid inte några skandaler eller några
större mediadrev. Särskilt uppmärksammat
blev arbetet med PART, Utsikter och Skolfam. PART, som står för preventivt
arbete tillsammans, var ett samverkansprojekt mellan Socialtjänsten, Skolan,
Kulturen, Utvecklingsnämnden och Region Skåne.
Projektet var från början inte tänkt att bli en verksamhet för sig, utan
skulle styras av en koordinator. Projektet växte fram under de år jag var
förvaltningschef. Idégivare till mycket
i projektet var Leif Redestig med stöd av verksamhetschefen Anne
Eskilsson. Projektet hade gott stöd av
dåvarande skolchefen Torbjörn Jordansson och verksamheten var knuten till
socialförvaltningen. Min ledarstil i
förhållande till PART var att ge projektet stor handlingsfrihet. Detta menar
jag resulterade i en sällan skådad kreativ utvecklingsprocess. En mängd
otroligt positiva och synnerligen kompetenta personer kom att knytas till
projektet, som skolpsykologen Kristin Hinze, pedagogen Eva Pennegård,
skolläkarna Nils Lundin och Fiffi Tegenrot och många andra. Aldrig tidigare har
jag upplevt en verksamhet med så mycket positiv energi. Ett kreativt samarbete
inrättades också med Landskrona där skolchefen, framlidne Tomas Johansson, var
en mycket drivande kraft. Hans död var en stor förlust.
Det
började med projektet Skolfam – som nu finns i 22 andra kommuner, som är en
verksamhet som innebär att man ger fosterbarn stöd i skolan. Detta har fått
efterföljd i många kommuner runt om i Sverige. Inspirationen var mycket Bo
Winnerljungs forskning som visade att fosterbarn var en särskild riskgrupp för
sociala problem, men att hur det går i skolan är avgörande för deras
utveckling. Skolsituationen är mycket lättare att påverka än andra sociala och
psykologiska faktorer i barnens liv och har oerhört mycket större betydelse för
barnens utveckling visade Winnerljung.
Skolfam
var en stor succé och kom att bli modell för en rad av projekt med skolan som
bas och nationellt uppmärksammat, bland annat något som kom att kallas för
Utsikter. Detta innebar att ett antal skolor, där det fanns många barn som
levde i familjer med långvarigt försörjningsstödbehov och nyanlända barn,
utvecklade arbetssätt för att uppmärksamma barnens behov. Bland annat utvecklades en metod med så
kallade färgkartor för att följa upp undervisningen både på grupp och
individnivå. Vi hade ministrar på besök
flera gånger och intresset för vad vi arbetade med var stort.
Skolchefen
Torbjörn Jordansson slutade och ersattes av Ing-Marie Rundvall. Hon började
ställa frågor, som utryckte brist på förståelse och blottade misstro. Det fanns
en ledningsgrupp till projektet, men ingen styrgrupp med förvaltningschefer.
Stadsdirektören gav en tydlig signal att det borde finnas och vi inrättade en
styrgrupp, vilket kom att bli slutet för PART i den ursprungliga formen. Med
stöd av förvaltningschefen för utvecklingsnämnden Bengt Avedal började Rundvall
ifrågasätta allt mer i PART. PART hade inte särskilt stort stöd internt från
socialförvaltningens barnavård, vilket också blev ett problem. PART var en ny
diskurs som störde både skolans traditionella och socialtjänstens arbetssätt.
I
slutet av 2012, när jag hade bestämt mig för att sluta som förvaltningschef,
bestämdes det att en utvärdering av PART skulle göras. Nu blev detta ingen egentlig utvärdering utan
mer ett antal diskussionsmöten under ledning av Pehr Frykman från
Skolförvaltningen. Att i detta läge inte utvärdera på ett seriöst sätt var
otroligt amatörmässigt och inkompetent.
Jag var bara med på ett möte. Det var tydligt att både skolförvaltningen
i Helsingborg och Landskrona samt utvecklingsnämnden ville förändra PART och då
passade inte en utvärdering in. Man hade redan bestämt sig. PART skulle vara en utvecklingsverksamhet.
När ett projekt var utvecklat skulle verksamheten knytas till ordinarie
verksamhet. Då hade man frångått den grundläggande principen att PART skulle
vara en samverkansverksamhet, ett nätverk för samverkan mellan förvaltningarna.
Antingen ville man inte ha en fördjupad samverkan eller så förstod man inte
principen. Att tänka i projekt var ett gammalt och välinarbetat
tillvägagångsätt.
När
jag slutat och ersatts av Dinah Åbinger lade styrgruppen ned PART i den
ursprungliga formen och avvecklade all den tidigare personalen. Detta gjordes något
okänsligt och många kom att fara illa i den processen. Varför krossades ett så framgångsrikt och
nationellt och även i hela norden uppmärksammat projekt? Ett projekt som låg i
framkant och visade på nya vägar för verksamheten, inte minst i samverkan
mellan skolan och socialtjänsten? Min bild är att projektet var mycket
uppskattat på skol och rektorsnivå, medan misstron fanns centralt i
skolförvaltningen. Ett problem var hur projektet skulle styras. Jag trodde på decentralisering och stor
frihet i det lokala arbetet medan stadsdirektör och flera av de övriga
förvaltningscheferna inte var bekväma med detta, utan ville ha mer av central
styrning och kontroll. Jag tror inte att
man som förvaltningschef kan styra en utvecklingsprocess utan här måste man ge
stor frihet att på t.ex. en skola utveckla arbetet i samverkan lokalt. Att som
man sedan gjorde styra hårt uppifrån lägger en död hand över utvecklingsarbete
enligt min erfarenhet. Om detta var avsikten, eller bara uttryck för en
maktutövning som bygger på att man tror på en sådan ledarstil, kan man undra.
Man
byggde sedan upp ett nytt PART med en ny projektledare, Pernilla Danielsson.
Det är inte hennes fel att det som blev kvar av gamla Part var det som kallades
för HUB (Hälsa-utbildning-barn). Detta är en samverkansmodell kring enskilda
barn, där man gör barn med särskilda behov ett projekt godkänt av föräldrarna
med en särskild projektledare. Tanken är att samla alla de som arbetar kring
barnet samlas och koordinerar sitt arbete.
Min
bedömning är att det blev känsligt att socialtjänsten var så involverad i
skolutveckling. Diskursen, att det viktigaste för utsatta barn är deras
skolutveckling, medan socialt arbete inte anses ha samma tyngd är av
motsvarande skäl känsligt i den sociala barnavården. Denna diskursförskjutning
tror jag är en framtidsväg, men den hamnar nog på kollisionskurs med både
skolfolk och socialtjänstföreträdare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar