onsdag 29 april 2015

Var tog Spara och Slösa vägen?






Jag tillhör den generation som lärde mig hur man skall förhålla sig till pengar av serien Spara och Slösa i tidningen Lyckoslanten som delades ut i skolan. Då var det en dygd att spara och synd att slösa. Jag brukade sätta in de pengar jag fick i födelsedagspresent och sedan haft som moral att inte sätta mig i skuld och spara så mycket jag kan av mina inkomster.
Idag finns inte mycket kvar av den moralen i samhället. Riksbanken har minusränta vilket gör det billigt att låna. Avdragsrätten för privat pensionssparande tas bort och det är olönsamt att spara sina pengar på bank. Staten vill inte heller låna pengar av hushållen. Ränteavdragen är en betydande kostnad för staten som uppmuntrar att människor lånar. Spararna tvingas ut på aktiemarknaden.
Sverige har låg statsskuld medan den privata belåningen, huvudsakligen bostadslån, är mycket högt. Räknar man samman statsskulden med den privata belåningen ligger Sverige nästan på Greklands nivå. Många hushåll har gått i skuldfällan och har Kronofogden i hälarna. Det är också pinsamt att man inte måste amortera på sina lån. Många oroar sig för att det kommer en smäll för eller senare för många hushåll som inte har marginaler för räntehöjningar i sin privatekonomi.

Det är mycket skickligt av statsmakterna att privatisera statsskulden.  Jag tror att avsikten, förutom att det ser bättre ut för staten med låg statsskuld, att enskilda människor får stå med riskerna, och att få människor att känna sig som egendomsägare av en bostad (även om banken de facto äger bostaden). Att få människor bli mer individualistiska och egoistiska och bara intressera sig för sin privata situation var nog den politiska avsikten.

 Det funkar ju så länge vi har en hyfsad ekonomi. Men vi som gick i skolan i början av 60-talet och läste Spara och Slösa är nog sista generationen som var ekonomiskt försiktiga.  De som hade upplevt 30-tals depressionen var då vuxna och förmedlade sina erfarenheter.  Därefter har vi haft en sagolik ekonomisk utveckling och jag märker ju på barnen att de är ju inte särskilt ekonomiskt oroliga, utan tänker att det ordnar sig ju alltid. Ja hittills har det gjort det.  Jag tänker att det är bäst att leva som att det kommer sämre tider och ha lite marginaler.  Men en fråga till våra politiker varför gynnar ni Slösa och inte Spara?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar