torsdag 16 juli 2015

Rädda Vresrosen



I affekt skickade jag idag en insändare till Helsingborgs Dagblad med rubriken Rädda Vresrosen! Det kan tyckas ologiskt jag som värnar om den vilda naturen. Men enligt min mening är detta redan kört i stadsmiljön. 

Jag vill ge ett starkt stöd till signaturen Joson som vände sig mot bekämpandet av Vresrosen på våra stränder och kraftigt protestera mot det svar som stadbyggnadsförvaltningen levererade 14.7. Det må vara att Vresrosen inte ursprungligen fanns på våra strandhedar, men att den skulle breda ut sig i någon större utsträckning är överdrivet. Det finns inte någon natur i vår kommun som inte är påverkad av kulturen. Framförallt har vi ju byggt bort det mesta av det som var strandäng ursprungligen. Vresrosen har funnits nu i hundra år och jag tycker att det är en kulturväxt på våra stränder och för mig är den söta doften av vresrosen för mig som är uppväxt på Råå en viktig del av sommaren.
Stadsbyggnadsförvaltningen hoppas att deras svar skulle ge en ökad förståelse för deras skötsel av stränderna. Mitt svar är ett rungande nej! Ge fan i vresrosen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar