måndag 27 juli 2015

Några frågor till Bloggaren


Redaktören på Görans blogg ställer här några aktuella frågor till bloggaren själv.

Redaktören: Ja Göran nu är det semestertider och jag undrar vad du sysslar med just nu?

Göran: Ja när man har tagit ut pension får man väl ta igen sig.  Jag har ju en princip att skriva på min blogg om jag har något att säga. Har jag inte det så blir det tyst. Den senaste tiden har jag inte haft så mycket att säga. Jag har mest försökt uppfostra en hund med växlande framgång.  Nu tycker jag att den lilla busfrökentiken är ganska duktig.  Hon lyder kommandona sitt, ligg, hit, stanna kvar och stanna. Återstår att klara av att gå fot och att gå fint.  Och förresten så har vi tränat henne med klicker för att söka kantareller och tro det eller ej hon klarade av att hitta svampar som jag inte såg. För övrigt har jag återigen haft ett samtal med Ragnar Tallbark om mycket bland annat om läget inom socialtjänsten i allmänhet och situationen i Helsingborgs kommun i synnerhet som jag återkommer med.  Jag är i detta samtal mycket frispråkig. Annars håller jag på att läsa återigen texter av Michel Foucault och ett tema som jag skrivit lite om men som kanske återkommer är förhållandet mellan individ och samhälle.

Redaktören: Du säger att du kommer att vara frispråkig om Helsingborgs kommun. Kan du säga något som en aptitretare?

Göran: Nej egentligen vill jag inte alls kommentera vad som händer där. Men jag har slutat och jag har min yttrandefrihet och den kommer jag att utnyttja utan att gå över gränsen för ärekränkning.  En sak jag pratar om är ledningsfilosofin i kommunen Mer vill jag inte säga nu.

Redaktören: Vad ska det vara bra för att ha synpunkter på det. Du har ju slutat och kan du inte nöja dig med att det gick hyggligt för dig som chef för socialförvaltningen. Du hade sig inte alls så dålig press som man har nu. Jag vet att du nu snickrar en hel del på fågelholkar. Kan du inte nöja dig med det?

Göran: Jo det borde jag göra. Men mitt engagemang har inte vissnat för socialtjänsten.  Jag vill att det ska gå bra för den verksamhet jag gett så många år av mitt liv. Men jag återkommer med några tips om hur man gör en bra fågelholk.

Redaktören: Har du kvar några arbetsuppdrag?

Göran: Ja har kvar några mentorsuppdrag och några styrelseuppdrag. Men häromveckan ringde man från Perstorps kommun och ville att jag skulle hoppa in som socialchef i avvaktan på rekrytering av ny socialchef. Nuvarande socialchef slutar inom kort. Efter några dagars funderade tackade jag nej. Det hade onekligen varit en intressant utmaning, men jag har ju lovat min fru att sluta jobba för att vi ska få tid tillsammans. Jag får leva på den otroligt positiva känsla jag har efter uppdraget i Klippan.  Kul att kunna sluta med en sådan känsla efter att avslutet med Helsingborgs kommun blev som det blev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar