onsdag 27 juli 2016

Vad har intresserat bloggens läsare mest?






Jag har haft den här bloggen sedan slutet av år 2013. Under den här tiden har jag skrivit hittills 184 artiklar.  Sammanlagt har det förekommit nästan 8000 visningar Det är inte särskilt mycket på så lång tid. De som bloggar om mat, smink och kläder har nog lika många på en dag! Mitt tema är att verka för social rättvisa och då har det handlat både om socialtjänst frågor men även en del andra mer allmänna och politiska teman. Jag skriver vad faller mig in. Jag tar egentligen inga andra hänsyn än att inte begå brott, t.ex. att förtala någon. Där har jag fått slå knut på mig några gånger, det medges.

Vad har då lockat flest läsare av det jag skrivit? Utan konkurrens är det min berättelse om mitt arbetsliv som haft flest läsare. Därefter kommer en text som jag kallade Reflektioner om begreppet strukturfascism. Denna text har oväntat många läsare varje vecka. Tydligen slog detta tema ann till något i tiden.  Sedan har många läst ett av mina samtal med Ragnar Tallbark där jag berättar om hur jag ser på socialtjänsten i Helsingborg.  Väldigt många läste också texten med den tvetydliga titeln Personal i Helsingborg gör uppror!  Texten socialt arbete och ledarskap har också lockat många läsare. Kanske inte så konstigt eftersom jag menar att ledarskapet i kommunen är det grundläggande problemet oaktat alla omvärldsfaktorer som påverkar förutsättningarna för kommunal verksamhet.
Artiklarna om BBIC och Preventivt arbete tillsammans (PART) har också haft många läsare. Utbildningsdirektören Ing-Marie Rundwalls likvidering av PART är en betydande skandal i Helsingborgs kommun. Politiker som hyllat projektet såg på när Rundwall gjorde sitt lustmord på PART. Jag undrar fortfarande varför.

Det gemensamma för dessa artiklar är att de behandlar frågor på ett eller annat sätt som har att göra med socialförvaltningen eller socialtjänsten i allmänhet i Helsingborg. Jag skulle dock önska att jag fått lite mer kommentarer på mina artiklar. Man kan ju kommentera helt anonymt.

Naturligtvis ställer jag mig ofta frågan varför jag håller på med det här. Jag har ju slutat min anställning i socialtjänsten. För mig följde inte intresse för socialt arbete och socialpolitik alls med min anställning i kommunen. Detta intresse fanns långt innan jag blev socionom och är nog egentligen ett samhällsintresse och ett intresse för hur samhället styrs. När man är anställd är man ju mer eller mindre lojal med sin arbetsgivare. Nu kan jag vara helt oberoende och säga vad jag vill. Att sitta vid sidan har också öppnat mina ögon och gjort att jag fått en djupare förståelse för hur samhället fungerar. Intresset för sociala frågor kan jag nog aldrig släppa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar