söndag 31 juli 2016

Vad händer i Ryssland





Många ryska idrottare har av WADA beslagits med doping och många har avstängts från deltagande i OS. Denna doping anses ha haft kopplingar till statsmakterna. De ryska myndigheterna anförda av Putin verkar tro att avstängningarna bara är ett illvilligt angrepp på Ryssland från väst som fruktar konkurrens från de ryska idrottarna. Elitidrotten har mycket att bevisa när det gäller doping och man kan fråga sig hur många av de gamla rekorden i tex friidrotten som är  presterade av dopade personer. Då tänker jag mig inte bara ryska idrottsmän eller från forna östblocket, utan i stor utsträckning även från andra länder, inte minst USA. Men attityden från Ryssland tyder inte på en hederlig inställning till dopingproblemet och det är kanske typiskt för Ryssland som på en svensk gör intrycket att vara en riktig skurkstat!
Min blogg besöks regelbundet av ett ganska konstant antal läsare, utom när jag skriver om socialtjänsten då antalet ökar. Nu för några dagar sedan ökade antalet besökare på bloggen kraftigt. När jag gick in och undersökte statistiken upptäckte jag att hela ökningen berodde på besökare från Ryssland. Jag blir lite undrande särskilt efter att min mail blev kapad för en tid sedan och någon skickade ut tiggarbrev till mina vänner. Det är alltid besökare från hela världen på bloggen men detta var exceptionellt. Jag vet inte anledningen till att så många från Ryssland funnit min blogg intressant. Förhoppningsvis beror det på att progressiva människor i Ryssland vill ta del av vad jag tycker. Media är hårt styrt i Ryssland och många vill kanske få information andra vägar än av ryska medier.  Men det kan ju finnas andra skäl. 
 En allt svagare ekonomi som drabbar befolkningen, ökade rustningar och ambitioner att bli en supermakt och en hotfull attityd mot omvärlden gör att man undrar vad som händer i  Ryssland. Att konsekvent framställa det som att omvärlden angriper landet påminner om den så kallade dolkstötslegenden i Tyskland som nazisterna rättfärdigade sin politik med. 

Jag skulle vilja att ni besökare på bloggen vill gå in och kommentera mina artiklar och gärna berätta varför ni går in och läser vad jag skriver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar