lördag 6 augusti 2016

Berusad på böcker del 26 Gustav Fröding








På min blogg har jag sedan jag började blogga haft en serie som jag satt rubriken Berusad på böcker. Bakgrunden är mitt förflutna i missbruksvården. Det är centralt att människor söker starka positiva sinnesförändrande upplevelser. Om man söker detta på kemisk väg genom alkohol eller narkotiska medel får detta negativa följder, för att inte säga förödande och katastrofala med död och fruktansvärda plågor som yttersta följd. Då menar jag inte om dricker små mängder alkohol och upplever salongsberusning. Tyvärr kan inte alla hålla sina hästar där, utan söker starkare och starkare upplevelser på kemisk väg. Det var i detta sammanhang det kom för mig att man kan få starka upplevelser på annat sätt, t.ex. genom att läsa böcker och litteratur. Detta blir då en[U1]  alternativ väg till meningsfulla och starka upplevelser, beroendeskapande ja, men utan kroppsliga biverkningar i form av abstinens och baksmälla.

För en tid sedan besökte vi Karlstad för att gå på Lars Lerins Sandgrund. Väl insupit de fantastiska akvarellverken gjorde vi en oplanerad avstickare till Alsters herrgård, Gustav Frödings födelseplats. Vi fick där ta del av en föreläsning över den värmländske poeten. Det var faktiskt gripande. Visst visste vi att han blev psykiskt sjuk och att han skrev några av de mest kända dikterna i svensk litteratur. Men att hans livsöde var så gripande hade inte tidigare stått klart. Visserligen född in i en av landskapets rikaste familjer, men likväl utan föräldrar det första halvtannat året av sitt liv vårdad av en amma. Fadern hade flytt utomlands och modern fått nervsammanbrott vid hans födelse och inlagd på hospital i Danmark, fick han nog bestående skador att inte ha fått normal anknytning det första året av sitt liv.

Fröding var väldigt begåvad för diktning och slog inom ganska tidigt med flera diktverk. Han arbetade en tid som journalist men var hopplös med att hushålla med pengar och kom att tillbringa tid på anstalter och sjukhus. Man får intrycket av en mycket mjuk och snäll man, kanske inte riktigt rustad att möta den hårda världen.

Många av hans dikter är väl kända och älskade av de djupa lagren; Det var dans bort i vägen, Jonte och Brunte, Äktenskapsfrågan, Våran prost är rund som en ost med flera. Men det finns några dikter i diktsamlingen Gitarr och Dragharmonika under rubriken Stämningar och stämningsbilder med några mycket vackra just stämningsbilder från naturen. T.ex. den här nedan som heter
I ungdomen.

Det glittrar så gnistrande vackert, i ån,
det kvittrar så lustigt i furen.
Här ligger jag lat som en bortskämd son
i knät på min moder naturen.
Det sjunger och doftar och lyser och ler
från jorden och himlen och allt jag ser.

Det är, som om vinden ett budskap mig bär
om lyckliga dagar, som randas,
mitt blod är i oro, jag tror jag är kär
— i vem? — ack i allt, som andas.
Jag ville, att himlens och jordens allt
låg tätt vid mitt hjärta i flickgestalt

Med tanke på hur dystert Frödings liv var så skaldade han förvånansvärt positivt. Det kan man inte säga om alla poeter och det är väl därför han blivit så uppskattad kan man tänka.
 Själva Alsters herrgård drivs av Karlstads kommun och är lugn och vacker oas med utsikt mot Vänern där vi fikade  i en Syrenberså den sena eftermiddagen före avfärd söderut.


 [U1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar