tisdag 16 augusti 2016

Palle Lundberg Stadsdirektören i Helsingborgs stad skjuter kommunens förvaltningar i sank

Bildresultat för Palle Lundberg




Helsingborgs stads kulturchef sparkade chefen för Dunkers kulturhus Olof Lindqvist meddelar Helsingborgs Dagblad. Han var  en felrekrytering precis som handelsbankens sparkade VD Frank Vang-Jensen. När man felrekryterar så är det alltid en felrekryterade som får gå inte den som felrekryterat. I Helsingborg kulturchefen Bibi Hidén och på Handelsbanken styrelseordförande Pär Boman.

Olof Lindqvist är så vitt jag kommer ihåg den tredje chefen på Dunkers som köps ut.
Han smiter inte ut bakvägen med svansen mellan benen utan han talar ut i en HD intervju. Han har kritik mot kulturchefen som han menar inte kan kulturen och är otydlig medan stadsdirektören är desto tydligare med vad han vill och att styrningen av kulturlivet är väldigt hierarkisk.

Jag känner verken Olof Lindqvist eller Bibi Hidén men jag tycker mig se ett mönster som jag bygger på mina erfarenheter som förvaltningschef i Helsingborgs stad och att ha haft Palle Lundberg som chef. Palle har stort kontrollbehov och för honom är ledarskap styrning. Jag gör tolkningen att Olof Lindqvist satte igång en process med sina medarbetare som han berättar om i intervjun i HD. Det uppstod nog då motsättningar och konflikter och detta är hotfullt för en konflikträdd och så utpräglad strukturfascist som Palle Lundberg, som även om han inte lägger sig i detaljerna i hur hans chefer arbetar, styr genom den styrande ledningsfilosofin. Olof Lindqvist blir en syndabock för djupare problem på Dunkers tror jag. Att utse syndabockar har under Palle Lundbergs regim blivit ett mönster. Dinah Åbinger förvaltningschef på socialförvaltningen är mästare i konsten att utse syndabockar så hon själv slipper att komma i skottgluggen. 

 I den Lundbergska ledningsfilosofi måste cheferna styra och ha kontroll. Det får inte sättas igång processer som chefen inte styr och kontrollerar. Så var det när han och Ing-Marie Rundwall likviderade det framgångsrika och nationellt uppmärksammade PART-projektet på socialförvaltningen och skolförvaltningen. Här sattes med mitt och dåvarande skolchefens goda minne igång en mängd verksamheter och processer igång ute på skolorna. Detta tålde inte Rundwalll och Lundberg, så genom att toppstyra projektet vingklippte man det till ofarlighet. Utan att ha mer än medias bild gör jag tolkningen att det är något liknande som utspelat sig på kulturförvaltningen.
Palles Ledarstil har redan fått allvarliga konsekvenser på socialförvaltningen och Vård och omsorgsförvaltningen och nu har det blivit kulturens tur.


Stadsdirektör Palle Lundberg håller på att skjuta stadens förvaltningar i sank. Socialförvaltningen står redan på bottnen och Vård och omsorg är också ett sjunkande skepp. När sjunker kulturförvaltningen?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar