torsdag 11 augusti 2016

Berusad på böcker del 27 Det levande landskapet i Sverige och en naturromantikers våta drömmar



På min blogg har jag sedan jag började blogga haft en serie som jag satt rubriken Berusad på böcker. Bakgrunden är mitt förflutna i missbruksvården. Det är centralt att människor söker starka positiva sinnesförändrande upplevelser. Om man söker detta på kemisk väg genom alkohol eller narkotiska medel kan detta få negativa följder, för att inte säga förödande och katastrofala med död och fruktansvärda plågor som yttersta följd. Då menar jag inte om man dricker små mängder alkohol och upplever salongsberusning. Tyvärr kan inte alla hålla sina hästar där, utan söker starkare och starkare upplevelser på kemisk väg. Det var i detta sammanhang det kom för mig att man kan få starka upplevelser på annat sätt, t.ex. genom att läsa böcker och litteratur. Detta blir då en[U1]  alternativ väg till meningsfulla och starka upplevelser, beroendeskapande ja, men utan kroppsliga biverkningar i form av abstinens och baksmälla.

Ibland ställs frågan om du var tvungen att välja några få böcker vilka skulle man ta med sig. Det är förstås en svår fråga. Det finns många böcker som betytt mycket och berett mig stort nöje. Några böcker som jag definitivt vill ha med mig är böcker om Sveriges natur.  En sådan bok är Det levande landskapet i Sverige av Sten Selander. Den gavs ut första gången 1955 bara två år före författarens död.  Mitt exemplar är en nyupplaga tryckt 1987. Sten Selander är en mina favoriter. Han var både botanist och poet och. Att han sedan var fjällvandrare tilltalar en natur och strapatsromantiker som mig starkt. Det finns en magisk berättelse om en fjälltur på 1940-talet till sjön Virihaure i Padjelanta och hur han hittade en tidigare okänd växt för Sverige Potentilla  emarginata, Ragfingerört (se bilden ovan), som växte på ett fjäll som kallas Jeknaffo. Sedan jag läste denna berättelse har jag längtat till Virihaure som anses som en av Sveriges vackraste sjöar.

Det levande landskapet i Sverige är en faktabok om de olika naturtyperna som finns i Sverige. Han börjar med att gå igenom berggrund och ytformationer i landskapet och vilka spår istiderna och landhöjningarna har satt i vårt landskap. Sedan berättar han om olika landskapstyper som kalfjället, den svenska tundran, björkskogen, havet och havsstränderna, sjöar och vattendrag, myrarna, barrskogen, lundar och lövängar, bokskogen, alvar, torrängar, hedar och avslutningsvis odlingslandskapet. Jag kan inte bedöma vilka nya rön forskningen har kommit fram till sextio år efter utgivningen och vilka förändringar som inträffat i landskapet. Förändringar har säkert skett när det gäller förekomsten och utbredningen av växter och djur. Alla människor borde läsa boken för att få en djupare förståelse och kunskap om vilken fantastisk skatt vår natur är, vilket paradis egentligen vår jord är. Det sorgliga idag är att de flesta människor lever i urbaniserade stadsmiljöer och har inte någon större kontakt med naturen och i synnerhet inte de små rester som finns av vild natur i Sverige.  






 


 [U1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar